Mitä oikeastaan tekee elokuvatuottaja?

January 5, 2018

Tuottajan nimike näkyy aina elokuvien ja tv-sarjojen lopputeksteissä, mutta suurelle yleisölle jää helposti hämärän peittoon mikä tuottajan rooli elokuvassa oikeastaan on. Tuottajalla on itseasiassa varsin suuri rooli siinä, että elokuva on ylipäänsä ilmestynyt valkokankaalle.

Tuottaja vastaa pääasiassa elokuvan budjetoinnista, sopimuksista yhteistyökumppanien kanssa, markkinoinnista ja osin aikatauluttamisesta, mutta elokuvatuottajan on hyvä tietää jotain myös muista elokuvan elementeistä, kuten käsikirjoittamisesta, äänisuunnittelusta, kuvauksesta ja editoinnista. Tuottaja etsii kiinnostavia projekteja, joihin sitten päättää sitoutua rahoittajana. Tämän takia menestyvältä tuottajalta vaaditaan vahvaa taiteellista näkemystä ja ymmärrystä elokuvakentän toiminnasta.

Tuottajalla on myös merkittävä taiteellinen vastuu

Tuottaja voi vaikuttaa osaltaan myös elokuvan lopulliseen muotoon ja kuvauksissa tehtäviin ratkaisuihin yhdessä ohjaajan ja käsikirjoittajan kanssa. Tuottaja työskentelee tuotantoyhtiössä, jossa voi hänen lisäkseen työskennellä assistentteja ja esimerkiksi linjatuottaja.

Poikkeuksiakin löytyy, mutta yleisimmin tuottajan tehtävänä on lähteä kokoamaan työryhmää. Hän on siis tavallaan koko elokuvatekoporukan esimies. Löydettyään kiinnostavan tarinan tuottajan täytyy löytää sopiva ohjaaja ja tämän jälkeen koko muu työryhmä. Tuottaja jakaa käytettävissä olevan budjetin elokuvan tarpeiden mukaan ja valvoo sen käyttöä. Elokuvien budjetit vaihtelevat huomattavasti ja tämä pätee myös kuvausryhmän, sekä tietenkin tuottajan palkkoihin.

Hektistä projektityötä

Tuottajan työ on usein projektiluontoista ja jatkuu elokuvasta toiseen. Elokuvien välillä tuottajat seuraavat aktiivisesti, mitä elokuvamaailmassa tapahtuu ja kiertävät esimerkiksi elokuvafestivaaleja, pyrkien löytämään uusia projekteja ja kykyjä. Pidempiaikaisia pestejä voi löytyä esimerkiksi tv-sarjojen parista ja suuremmista tuotantoyhtiöistä. Erityisesti elokuvatuotantojen aikana päivät voivat venyä hyvinkin pitkiksi ja töitä voidaan tehdä myös viikonloppuisin.

Tuottajaksi voi opiskella ammattikorkeakoulussa tai Aalto-yliopistossa, mutta moni tuottaja tulee alalle myös muuta kautta. Tärkeintä on laaja kokemus elokuva-alalta sekä budjetin ymmärtäminen. Suurin osa suomalaisen elokuvan rahoituksesta täytyy hakea eri lähteistä, yksityisiä rahoittajia ei juuri ole. Tämän takia tuottajan täytyy myös tietää, mistä budjettia voi lähteä kasaamaan.

Elokuvatuottaja Annika Sucksdorffin ura on ollut todellista nousukiitoa

Elokuvatuottaja Annika Sucksdorff työskentelee unelmapestissään ruotsalaisen elokuva- ja tv-yhtiön SF Studiosin kotimaisista elokuvatuotannoista vastaavana johtajana, mutta ajautui alun perin alalle lähes sattumalta, sillä koulutukseltaan hän on ekonomi.

Ennen siirtymistään Tukholmaan Sucksdorff työskenteli Helsinki-filmin toimitusjohtajana ja tuotti mm. elokuvat Jättiläinen, Tom of Finland ja Napapiirin sankarit. Vaikka Tom of Finland ei ole Helsinki-filmin taloudellisesti menestynein elokuva, sai se runsaasti kansainvälistä huomiota. Sucksdorff toteaa nimityksensä Ruotsiin olleen suoraa jatkumoa Tom of Finlandista, sillä tätä kautta hänen nimensä tuli tutuksi myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Tuottajaksi vaihto-oppilasvuoden myötä

Nuorena Sucksdorff tähtäsi lääkärin uralle, mutta aloitti lopulta kaupan alan opinnot Hankenilla. Opintoihin kuului vuoden vaihto-opiskelu Yhdysvalloissa Wisconsinin yliopistossa. Vaihto-opiskelun Sucksdorff rahoitti stipendin turvin, mutta stipendin ehtona oli, että hänen piti vaihtovuoden aikana opiskella myös jotain muuta kuin omaa alaansa. Sucksdorff valitsi elokuvatuotannon.

Elokuvatuotannon kurssilla opiskelijat kirjoittivat jokainen oman käsikirjoituksensa, joista muutama valittiin ohjattavaksi. Sucksdorff ei ollut koskaan aikaisemmin edes yrittänyt kirjoittaa käsikirjoitusta, mutta onnistui ensiyrittämällä sen verran hyvin, että hän pääsi myös ohjaamaan tekstinsä. Oman idean muuttuminen elokuvaksi oli mieleenpainuva kokemus ja sai Sucksdorffin päättämään, että tämä voisi olla hänelle oikea ala. Hankenille palattuaan hän kirjoitti gradunsa koskien johtamista suomalaisissa elokuvatuotantotiimeissä. Samalla hän löysi ensimmäisen elokuva-alan työpaikkansa. Sucksdorff kiittelee elokuvatuottajan työssä erityisesti sitä, että työssä saa olla samaan aikaan luova ja toisaalta johtaa prosesseja ja toteaa työn sopivan loistavasti hänen vaihtelunhaluiselle luonteelleen.

Comments are closed.

Produs.fi © 2017