Käsikirjoittajan osa elokuvatuotannossa – osa 3

August 4, 2018

Tämän artikkelisarjan tarkoitus on sukeltaa syvälle elokuvakäsikirjoituksen maailmaan ja selittää mikä käsikirjoitus on, mikä sen merkitys elokuvanteko prosessissa on, mikä tekee käsikirjoituksesta hyvän sekä tarkemmin käsikirjoittajan työstä. Tässä osassa keskitymme tarinaan ja sen tärkeyteen sekä teemme lyhyen yhteenvedon laadukkaan käsikirjoituksen tärkeydestä.

Tarina

Edellisessä osassa koetin vastata haastavaan kysymykseen “mikä tekee käsikirjoituksesta hyvän”, jolle ei ole yhtä selkeää ja helppoa vastausta. Mainitsin, että vaikka kuinka yrität, et koskaan voi kirjoittaa jotain, joka olisi kaikkien mieleen. Kaikilla meillä on omat mielipiteemme ja oma makumme, niin kuin musiikin suhteen. Siksi maailmassa on niin paljon erilaista musiikkia, sillä yksi pitää popista kun taas toinen rakastaa örinäheviä. Sama pätee elokuviin. Siksi käsikirjoittajan on hyvä tietää, millaista elokuvaa hän on kirjoittamassa, ja kuka hänen kohdeyleisönsä on.Ennen kuin ajaudun liian pitkään sivuraiteille, tulen takaisin siihen, miksi mainitsin edellisen osan lopussa että tarina on ainoa asia, josta en menisi luopumaan. Tarina on se osa käsikirjoituksesta, joka saa katsojat tuntemaan jotain elokuvan aikana. Se, onko erikoistehosteet tehty tietokoneanimaationa vai todellisessa elämässä ei saa katsojia kyyneliin, mutta hahmon kamppailuiden, vastoinkäymisten ja matkan seuraaminen, sekä hahmoon ja näihin tilanteisiin samaistuminen on se, mikä saa meidät kyyneliin jos on saadakseen. Tarina on se osa käsikirjoitusta, jossa kirjoittaja voi sanoa jotain maailmastamme, sivilisaatiostamme, poliittisesta ilmapiiristä, ihmisluonteesta – vääryyksistä, epäoikeudenmukaisuuksista, ongelmista mistä vain, josta kirjoittaja haluaa sanoa jotain tai saada katsojat näkemään eri tavalla. Yleensä kirjoittajalla on syy kirjoittaa käsikirjoitus, tarkoitus tai viesti, minkä hän haluaa jakaa yleisönsä kanssa. Tämä on yleensä läheisesti kytköksissä elokuvan teemaan, joka on periaatteessa tarinan opetus. Mikäli tarinalla ei ole mitään sanottavaa se on tyhjä kuori jolla ei ole mitään syytä jäädä ihmisten mieliin. Mitä haluat, että katsoja tuntee ja ajattelee kun elokuva loppuu? – on yleinen kysymys nuorille käsikirjoittajille. Katsojat lähtevät elokuvateatterista joko tunteikkaana, mietteliäänä tai kolauttaen olkiaan. Minun mielestäni, elokuva, joka saa ainoastaan olankolautuksia, ei ole hyvä elokuva. Tällaisista elokuvista puuttuu sielu. Elokuvan sielu elää tarinassa. Siksi tarina on niin tärkeä osa käsikirjoitusta. Ovelat repliikit ja kauniit kohtaukset eivät merkitse mitään, ellei niiden takana ole sielua.

Tarina

Käsikirjoittajan arvo

 

Mieti lempielokuvaasi tai elokuvaa, joka on saanut sinut itkemään tai nauramaan, tai joka on inspiroinut sinua tai saanut sinut ajattelemaan toisin jostain asiasta tai antanut sinulle ahaa elämyksen. Onko olemassa elokuvaa, joka on vaikuttanut sinuun niin paljon, että olet valinnut harrastuksen tai ammatin sen perusteella? Kuka on kirjoittanut tämän elokuvan? Etkö tiedä? Niinpä niin, tämä on erittäin yleistä. Tiedät kenties, kuka elokuvassa on näytellyt tai kuka sen on ohjannut, mutta käsikirjoittaja? Se ei ole nimi, joka jää mieleen. Elokuvia mainostetaan ohjaajien ja näyttelijöiden nimillä ja jossain vaiheessa projektia elokuvasta tulee ohjaajan, eikä käsikirjoittajan elokuva. Miksi? Käsikirjoittaja on elokuvan aivot. Käsikirjoittaja on se, joka on keksinyt hahmot, tarinan, juonen ja tehnyt todella paljon töitä, jotta kaikki istuu saumattomasti yhteen. Käsikirjoittaja on se joka luo ne hetket, jotka saavat sinut itkemään, nauramaan tai inspiroitumaan. Kirjoittaja kirjoittaa ne ikimuistoiset repliikit, joita siteerataan vuosisatojakin myöhemmin. Ohjaaja ja näyttelijät luovat vain pienen osan näistä itse. Kyllä, he herättävät hahmot ja tarinan henkiin, mutta ilman käsikirjoitusta, heillä ei olisi mitään, mitä herättää henkiin.

Käsikirjoittajan arvo

Ohjaaja ja näyttelijät, niin kuin kaikki muutkin elokuvatiimissä, seuraavat käsikirjoittajan ohjeita. Toki, joskus, tai no, aika usein, varsinkin ohjaajat, ottavat taiteellisen vapauden käsikirjoituksen toteuttamisessa, ja hyvässä tapauksessa elokuva hyötyy siitä, mutta enemmän kuin usein, siitä on enemmän haittaa kun hyötyä ja elokuva saattaa mennä radikaalisesti huonompaan suuntaan. Valitettavasti käsikirjoittajalla on vain vähän tai ei lainkaan valtaa elokuvan teossa ja valitettavan usein käsikirjoittajan työtä ja neroutta ei arvosteta tarpeeksi. Käsikirjoittajat ansaitsevat enemmän kunnioitusta ja arvostusta, joten ensi kerralla kun katsot elokuvaa, pistä merkille käsikirjoittajan kuinka suuri osa käsikirjoittajalla onkaan.

 

Comments are closed.

Produs.fi © 2019