Käsikirjoittajan osa elokuvatuotannossa – osa 2

July 25, 2018

Tässä artikkelisarjassa kerromme tarkemmin elokuvakäsikirjoittamisesta, mitä se tarkoittaa ja miksi se on niin tärkeä osa elokuvanteon prosessia. Edellisessä osassa kerroimme, kuinka käsikirjoitus on vähän niin kuin elokuvan rakennussuunnitelma, josta tulisi käydä ilmi kaikki, mitä ohjaaja, näyttelijät, lavastaja, tuottaja ja muu elokuvatiimi tarvitsee tietää. Tässä osassa sukellamme syvemmälle elokuvakäsikirjoituksen maailmaan.

Myyntiasiakirja

Käsikirjoituksen ensimmäinen tehtävä on myydä tarina ja elokuva tuottajalle. Tämä tarkoittaa, että käsikirjoituksen tulee olla mielenkiintoinen ja mukaansatempaava, kaikista rajoituksistaan huolimatta. Mikäli elokuvan on tarkoitus olla komedia, käsikirjoituksella pyritään saamaan sen lukija nauramaan. Mikäli se on kauhuelokuva, sen tulisi olla pelottava (tai ällöttävä, niin kuin niin monet kauhuelokuvat nykyään ovat). Hyvän käsikirjoituksen, niin kuin hyvä elokuvan, tulisi herättää lukijassaan tunteita, mieluiten kirjoittajan tarkoittamia tunteita ( yleensä ei ole hyvä merkki jos kirjoitat dramaattisen kohtauksen, missä katsojan tulisi itkeä, mutta sen sijaan katsoja nauraa pää suorana).

Myyntiasiakirja

Jotta käsikirjoituksella olisi pienintäkään mahdollisuutta muuttua oikeaksi elokuvaksi ja päätyä yleisön eteen, sen on resonoitava monen ihmisen kanssa, jotka haluavat olla osana projektia ja uskovat sen menestykseen niin paljon, että he ovat valmiita pistämään paljon aikaa, rahaa ja työtä projektiin. Käsikirjoittaja on pieni, mutta erittäin tärkeä osa elokuvan tuotannossa, mutta kukaan ei voi (eikä kenenkään pitäisi) koettaa tehdä elokuvaa yksin. Käsikirjoittaja voi kenties itse ohjata elokuvan, mutta on hyvin suositeltavaa, että elokuvan ohjaa ammattitaitoinen ohjaaja. Joskus jopa ennen ohjaajan löytämistä käsikirjoittajan on löydettävä tuottaja, sillä tuottaja on tuotannossa se, joka hankkii rahat projektin toteuttamiseen ja kaiken muun henkilökunnan, jota sen tekemiseen tarvitaan. Tuottaja on se, joka ostaa käsikirjoituksen kirjoittajalta ja jonka käsissä sen toteutuminen lopulta on. Joskus käsikirjoittajan voi olla helpompi saada tuottaja projektiin, jos hänellä on jo tunnettu ohjaaja kiinnostunut projektista, mutta ilman tuottajaa, käsikirjoittaja ja ohjaaja ei voi tehdä paljon. Käsikirjoituksen ja siinä esiintyvien hahmojen ja tarinan on oltava tarpeeksi mielenkiintoinen ja mukaansatempaava, että näyttelijät haluavat näytellä hahmoja ja liittyä projektiin. Mitä isommat nimet projektiin saadaan liitettyä niin ohjaajan ja näyttelijöiden suhteen, sitä suuremmat mahdollisuudet sillä on menestyä, sillä heillä on yleensä valmis fanipohja, jotka tuottajan silmissä ovat kuin taattua yleisöä. Tuottajat ovat he, joilla on suurin taloudellinen riski ja siksi he pyrkivät kaikin keinoin varmistamaan, että kun he ovat investoineet elokuvaan miljoonia, se saa tarpeeksi katsojia ja siten tekee tarpeeksi tulosta jotta he saavat investointinsa ja, toivon mukaan, jonkin verran voittoa takaisin. Elokuvanteko on kuin uhkapeliä.

Mikä tekee käsikirjoituksesta hyvän?

Tämän kysymyksen vastaus saattaa riippua hieman siitä, missä elokuvaa tehdään ja myydään. Esimerkiksi amerikkalainen Hollywood elokuva eroaa selkeästi eurooppalaisesta elokuvasta, ne merkitsee eri asioita. Amerikkalainen elokuvateollisuus on rahantekokone ja elokuvan merkitys on viihdyttää ja tuottaa paljon rahaa, kun taas eurooppalaisilla on hieman taiteellisempi ote elokuvantekoon ja yleensä huomattavasti vähemmän rahaa käytettävissä. Eurooppalainen elokuva pistää paljon enemmän painoa elokuvan tarinalle, sen herättämille tunteille, sen viestille ja teemalle. Hyvä elokuva eurooppalaisen elokuvakulttuurin mukaan on sellainen, joka jää mieliimme ja sydämiimme pitkäksi aikaa, joka herättää keskustelua, saa katsojan itkemään tai nauramaan, on kaunis ja tunteikas ja joka saa katsojat ajattelemaan ja muuttumaan. Eurooppalainen näkökulma elokuvaan on, että se suurta taidetta ja visuaalista kirjallisuutta. Kun taas amerikkalaisen elokuvakulttuuri määrittelee elokuvan sen mukaan, paljonko katsojia se sai ja paljonko rahaa se tuotti.

Mikä tekee käsikirjoituksesta hyvän?

Hyvä elokuva amerikkalaisen mukaan saattaa olla elokuva joka sisältää suositun näyttelijän tai paljon räjähteitä. Usein “hyvät” Hollywood elokuvat ovat ne, jotka ovat cooleja, eli sisältävät sen hetken parhaimpia efektejä ja suosituimpia näyttelijöitä ja vastaavaa. Hyvä elokuva ja käsikirjoitus siis riippuu katsojasta. Et voi koskaan olla kaikkien mieleen, mutta jos on yksi asia, josta en suosittele luopumaan, on hyvä tarina. Lue tarinan osuudesta lisää seuraavassa osassa.

 

Comments are closed.

Produs.fi © 2019