Käsikirjoittajan osa elokuvatuotannossa – osa 1

July 14, 2018

Kuuluisan sanonnan mukaan on mahdotonta tehdä hyvää elokuvaa huonosta käsikirjoituksesta, mutta on lähes mahdoton tehdä huonoa elokuvaa hyvästä käsikirjoituksesta. Käsikirjoitus on elokuvan perusta. Aivan kuten taloa rakentaessa, tarvitset rakennussuunnitelman ja pohjapiirroksen, elokuvaa luodessa tarvitset samankaltaisen suunnitelman, eli käsikirjoituksen.

Elokuvan suunnittelu

Käsikirjoituksen kirjoittaminen on yksi ensimmäisistä vaiheista elokuvan luomisessa. Ennen tarinan kirjoittamista käsikirjoitusmuotoon yleensä sitä työstetään ja suunnitellaan pitkään ja siitä kirjoitetaan eripituisia tiivistelmiä, kuten yhden tai kahden lauseen logline, esimerkiksi kappaleen mittainen synopsis, sivun tai kahden mittainen treatment, pidempi outline eli yleiskatsaus ja/tai jopa kohtaus kohtaukselta tarinan kuvaava step outline. Tarinan juonta ja sen käännekohtia suunnitellaan ja niistä kirjoitetaan usein lista tai kartta, joka auttaa tarinan rakenteen luomisessa ja ylläpitämisessä.Tämän lisäksi käsikirjoittaja saattaa kirjoittaa hahmojen kuvaukset ja/tai taustatarinat erikseen. Tämä auttaa hahmojen luomisessa ja heidän tuntemisessa. On tärkeää, että käsikirjoittaja tuntee hahmonsa hyvin ennen käsikirjoittamisen aloittamista, sillä mikäli hahmo yllättäen tekee tai sanoo jotain, joka ei ole hänen kaltaistaan, se hämmentää katsojaa ja pahimmassa tapauksessa tarina ja hahmo eivät tunnu todenmukaisilta ja katsoja menettää yhteytensä elokuvaan. Kun käsikirjoittaja ja muut projektissa tässä vaiheessa mahdollisesti mukana olevat ihmiset, kuten tuottaja ja ohjaaja, ovat tyytyväisiä suunnitelmaan tai suuntaan mihin suunnitelma on menossa, he siirtyvät käsikirjoitusvaiheeseen. Tämä tarkoittaa, että käsikirjoittaja kirjoittaa suunnitelman perusteella 90 – 120 sivuisen käsikirjoituksen. Edellä mainittu mitta on alan standardi, ja yksi sivu vastaa noin yhtä minuuttia valmiissa elokuvassa. Tämä ei tietenkään aina ole täysin totta, mutta tuottajat eivät halua lukea 200 sivuista käsikirjoitusta, ja heittävät sellaiset yleensä suoraan roskiin. Toki joitakin harvoja poikkeuksia pidemmistä elokuvista löytyy, kuten Peter Jacksonin ohjaamat Lord of the Rings elokuvat, mutta ihan kuka tahansa ja mikä elokuva tahansa ei voi ylittää 120 sivua ja päästä tuotantoon. Kun olet samassa asemassa kun Peter Jackson, voit yrittää, mutta todennäköisesti tuottajat pyytävät sinua lyhentämään sitä joka tapauksessa. Tosiasia on, että suurin osa katsojista ei tahdo istua elokuvateatterissa tai pysty keskittymään kotisohvallaan kahta tuntia pidempään elokuvaa  katsellessaan.

Elokuvan suunnittelu

Käsikirjoitus

 

Käsikirjoitus on elokuvan tarina tekstimuodossa, eli se kertoo, mitä katsoja näkee ja kuulee elokuvaa katsellessaan. Se kirjoitetaan aina preesensissä. Käsikirjoitukseen ei kirjoiteta kamerakulmia tai liikkeitä, mutta niistä voidaan taidokkaalla kirjoittamisella vihjata.Käsikirjoitus kirjoitetaan aina tiettyyn kansainväliseen formaattiin. Tämä on helpoin tehdä käsikirjoitusohjelmalla, jossa asiakirja on valmiiksi formatoitu oikeaan muotoon. Formaateissa voi maasta ja projektin muodosta riippuen olla eroavaisuuksia, esimerkiksi radiokuunnelmilla ei välttämättä ole standardisoitua formaattia ja jotkut sarjat kirjoitetaan eri formaattiin kuin pitkät elokuvat. Tietyillä isoilla tuotantoyhtiöillä saattaa myös olla omat erikoisvaatimuksensa formaatin suhteen, mutta parhaissa käsikirjoitusohjelmissa voit valita oikean formaatin luettelosta. Muutoin joudut itse koettaa seurata tuotantoyhtiöiden ohjeistusta. Amerikassa tuottajat yleensä heittävät väärässä formaatissa olevat käsikirjoitukset jälleen kerran suoraan roskakoriin. Käsikirjoituksessa tulee siis olla kaikki se tieto, mitä ohjaaja, näyttelijät, lavastaja ja muu tiimi tarvitsee elokuvan toteuttamiseen. Asiat ja hahmot tulisi kuvata mahdollisimman ytimekkäästi ja mielenkiintoisesti. Toisin kun romaanissa, jossa sinulla on rajaton määrä sivuja käytettävissäsi ja voit kuvailla yhtä huonetta useamman sivun ajan, jos niin haluat, käsikirjoituksessa tämä on mahdotonta. Kaikki, mikä käsikirjoituksessa lukee, on lyhyesti ja ytimekkäästi luotava mielikuva miltä elokuva näyttää. Tämä on yksi käsikirjoittamisen suurimmista haasteista.


Käsikirjoitus

Ohjaajan ja näyttelijöiden on myös ymmärrettävä hahmoja, miltä ne näyttävät, miltä heistä milloinkin tuntuu ja miksi he reagoivat asioihin niin kuin reagoivat. Tämä on myös vaikeaa ilman, että kirjoitat, mitä heidän päänsä sisällä tapahtuu. Käsikirjoitukseen saa kirjoittaa vain, mitä näemme ja kuulemme, sillä nämä ovat elementit, jotka elokuvan tekijät toteuttavat elokuvaa luodessaan. Emme voi näyttää tai kuulla hahmon ajatuksia, joten meidän on keksittävä toinen keino näyttää, mitä he ajattelevat. Lue lisää seuraavassa osassa.

Comments are closed.

Produs.fi © 2019