Foley-artistilla on tärkeä rooli elokuvan tunnelman luomisessa

September 5, 2017

Foley-artisti on suurelle yleisölle usein tuntematon, mutta elokuvan äänimaailman kannalta aivan korvaamaton henkilö. Suurin osa elokuvissa kuultavista äänistä, kuten vaatteiden kahahdukset, lasien kilinä ja ovien kolahdukset tehdään jälkikäteen studiossa. Suomessa alan huippuihin kuuluu Heikki Kossi, joka on tehnyt äänet mm. uuteen Nicole Kidmanin tähdittämään Lumotut-elokuvaan ja niittänyt alalla laajaa kansainvälistä menestystä.

Äänet eivät saa viedä huomiota kuvalta

Foley-artisti on onnistunut työssään silloin, kun hänen työnsä kuuluu mutta sitä ei jäädä erikseen kuuntelemaan. Tällöin äänet tukevat tarinaa oikealla tavalla ja kuuluvat luonnollisena osana ruudulla nähtävään maisemaan. Hänen tehtävänään on tehdä elokuvaan kaikki ne äänet, jotka eivät ole dialogia, musiikkia tai kuvauksissa nauhoitettuja ääniä. Usein äänet tehdään aivan eri tavalla ja eri esineitä hyödyntäen kuin luulisi. Äänien merkityksen elokuvalle huomaa viimeistään silloin, kun katsoo vaikkapa kauhuelokuvaa, mutta laskee siitä hitaasti äänet pois. Kun nostaa äänet takaisin, huomaa varmasti tunnelman muutoksen.

Äänien luominen vaatii eläytymiskykyä

Kossi toteaa, että foley-artistin työ vaatii eläytymistä samalla tavoin kuin näyttelijänkin työ – ja lisäksi runsaasti mielikuvitusta. Hän työskentelee pääasiassa omassa studiossaan Kokkolassa, jossa on laaja varasto erilaisia äänien tuottamaiseen tarvittavia esineitä. Esimerkiksi Lumotut-elokuvan kohtauksessa, jossa tyttökoulun käytävällä kulkeva oppilas lehahtaa ruudun ohi hame hulmuten, Kossi on elänyt kohtauksen uudelleen studiossaan. Hän puki päälleen samanlaisen hameen kuin kohtauksen tytöllä, asetti mikrofonin valmiiksi ja äänitti hameen helmasta lähtevän kankaan kahinan. Elokuvan ohjaaja Sofia Coppola on erittäin tarkka erityisesti vaatteiden äänistä ja elokuvastudioilta tarjouduttiinkin lähettämään Kossin käyttöön alkuperäiset mekot.  Lainakappaleet löytyivät kuitenkin lähempään, kun Kokkolan teatterin uumenista saatiin lainaksi historialliset leningit.

Tarkkaa on myös se, kuka roolihenkilöistä kulloinkin ruudulla esiintyy. Lumotuissa tarinaa on kuljettamassa monta eri ikäistä ja -kokoista naista, jotka asuvat samassa talossa. Kaikille täytyy kehittää kuitenkin omanlaisensa, tunnistettava askellus, jotta katsojat oppisivat jo äänistä tunnistamaan kuka kulman takaa tai portaita pitkin lähestyy.

Ilman toimivaa äänimaailmaa suuret tunteet jäävät kokematta

Lumotut-elokuva on tunnelmaltaan herkkävireinen trilleri ja äänet ovat siinä tärkeässä roolissa. Pienet ja yllättävät narahdukset, oikein ajoitetut hiljaiset hetket ja yllättävät nyanssit tuovat elokuvaan luonnetta, uhkaa ja jännitettä. Äänien lisäksi tunnelmaa rakennetaan tietenkin elokuvan kuvaustyöllä, näyttelijöiden suorituksilla ja leikkauksella.

Lumotut-elokuvan Kossi kertoo olevan äänimaailmaltaan melko orgaaninen, sillä suurin osa äänistä on luotu studiossa samoja esineitä hyödyntäen kuin ruudullakin, kuten astioita, narahduksia ja kopisevia kenkiä. Tosin Kossin tehtäväksi jäi luoda kokonaan uudelleen äänet kohtaukset, jossa rykmentti sotilaita pysähtyy tyttökoulun oven eteen. Maa on elokuvassa mutainen, joten Kossi peitti studion lattiaa märillä räteillä tehdäkseen askelista kosteampia. On myös tärkeää valita juuri oikeanlainen askelluspinta, sillä pohjan kovuus tai pehmeys vaikuttaa saman tien ääneen. Kengän täytyy myös olla juuri oikeanlainen ja Kossi kertookin, että hänen studiollaan on yllättävän suuri valikoima miehen jalkaan sopivia korkokenkiä.

Kavion kopsetta wc-pumpulla

Yksi tunnetuimmista foley-tempuista on hevosen kavioiden kopseen äänen luominen, käyttämällä kookospähkinän kuorta. Kun kookospähkinän halkaisee ja lyö puolikkaita toisiaan vasten, syntyy hyvin vakuuttavan kuuloinen kavioiden kopina. Tätä on käytetty kikkana esimerkiksi klassisissa westerneissä jo vuosikymmeniä. Kossi selittää, että äänen luovat kookospähkinän puolikkaiden ontot kupit. Samaan tarkoitukseen hän on itse käyttänyt myös esimerkiksi wc:n tukoksen aukaisemiseksi tarkoitettua pumppua, jossa on kepin päässä punainen kumipää. Myös esimerkiksi kumihanskat ja hiekkapaperi ovat Kossin mukaan yllättävän monipuolisten äänien lähteitä.

Comments are closed.

Produs.fi © 2017